miercuri, 19 decembrie 2007

cautand o carte prin oras

Am făcut rost de ceva bani. Plus timp, tocmai 1 oră în tocmai miezul zilei în tocmai centrul Chişinăului. Am şi o dorinţă mare de a face o surpriză uni om la care ţin foarte mult.Pentru că „ingredientele” astea rar sunt prezente la apel concomitent în cazul meu, am zis că-i taman timpul să dau o fugă în librării. Avem o ţintă precisă, de fapt două, cărţi: Iulian Ciocan „Înainte să moară Brejnev” şi Savatie Baştovoi „Iepurii nu mor” (curios motor de căutare are Polirom-ul, când pui Savatie nu gaseşte nimic, când introduci Băştovoi, te aduce acolo unde trebuie..chiar să nu înţeleagă că nu Baştovoi a scris cartea, ci Savatie… sau cel puţin ambii au făcut chestia asta împreună J).

Booon. Intru la „Aurora”, de pe Puşkin, mai jos de liceul teoretic „Gheorghe Asachi”. Caut, răscolesc, umblu printre rafturi. Nimic. Rubrica Filozofie, care mă atrage imediat conţine … „Amintirile” lui Snegur, Lucinschi, ceva cărţi de Vasile Stati, Victor Stepaniuc şi câteva manuale ruseşti care abordează filozofia valorilor… Cărţile căutate de mine nu sunt, desigur. Polirom-ul e prezent cu ceva feng shui şi dezvoltare personală. Întreb o librăreasă:

- Iulian Ciocan, „Înainte să moară Brejnev”, a apărut la Polirom anul acesta…?

- N-avem, de la Polirom ne vin foarte puţine cărţi…

- De ce?

- Aşa!

Nu mă dau bătut. Merg la Scripta, librăria din incinta Primăriei. Mare scârbă acolo. Catastrofă chiar. Au adăpostit două bancomate şi uşa librăriei într-un spaţiu de 2 m. Un tip scoate bani, alta, la celălalt bancomat face acelaşi lucru. La 10 cm de bancomatul din dreapta uşa librăriei. Vreau să intru în librărie. O doamnă se răsteşte: „Staţi în rând…!” „În librărie?”, întreb eu şi doamna se uită nedumerită la mine. „credeam că vreţi la bancomat.” Intru, deci. Atmosferă de hrubă. O peşteră micuţă, întunecoasă.

- Iulian Ciocan…?

- Nu avem. Nici n-am avut.

- Savatie Baştovoi?

- Idem.

În fine, ajung la Libăria din Hol, cea din incinta Departamentului Cultură al Primăriei. Acolo găsesc rapid cartea lui Savatie, dar Ciocan nu e, n-a fost şi nu se ştie dacă va fi cândva.

Iau cartea lui Savatie şi merg s-o plătesc.

- Dar costă peste 200 lei (aproximativ 17-20 USD)!

- Ok. Iulian Ciocan, „Înainte să moară Brejnev”, aveţi?

- Nici n-am auzit de cartea asta…

E, mă trec şi fără asta, o obţin de la altcineva… Dar, chiar să nu găseşti în librăriile din centrul oraşului o carte apărută în „străinătate” a unui autor autohton, chiar e o măgărie…

4 comentarii:

Vitalie Sprinceana spunea...

p.s. pina la urma cartea a costat doar 150 lei (cam 10 dolari, doamna s-a incrucat), dar mirarea ei inca ramane

Anonim spunea...

cartile editate la Polirom si Cartea romaneasca se gasesc - la preturi rezonabile, adica mai mici decat la alte librarii din oras - la chioscul de carte "Polisalm", aflat in holul Universitatii Ion Creanga, blocul central.

Vitalie Sprinceana spunea...

stiu, dar vorbeam de centrul orasului, de librariile situate in zona in care lucrez eu...

anda grarup spunea...

@vitalie, nu se pot cumpara online carti de la Polirom, din Moldova?? Mi s-ar parea cea mai avantajoasa solutie din punctul de vedere al efortului fizic (ca nu-i usor sa tot rascolesti, asa, orasul) si material (fiindca Poliromul iti ofera si 10% reducere la comanda on-line). Alminteri mi se pare si mie trist ca literatura unei limbi sa depinda atit de tare de contextul politic!!!